Algas õiglase kaubanduse nädal

Seitsmesed

Esmaspäeva, 23. oktoobril,  algab oktoobri lõpuni vältav õiglase kaubanduse nädal, mille eesmärk on pöörata senisest suuremat tähelepanu märgistatud kaupade kättesaadavusele, vahendab BNS.

MTÜ Mondo vabatahtlikud on kokku pannud õiglase kaubanduse ostukorvid, et võrrelda õiglase kaubanduse toodete nagu kohvi, tee, suhkru, troopiliste puuviljade, maiustuste, šokolaad, kinoa, maitseainete, puuvillast materjalide, kosmeetika veini ja muu sellise saadavust erinevates poekettides. 

"Arvestades, et õiglase kaubanduse tooted tulid Eestisse umbes 10 aastat tagasi, pole tulemus halb – igal poes oli vähemalt mõni sertifitseeritud toode, osades ulatus arv isegi üle 50-ne. Aga kui võrdleme end näiteks Soomega, siis on arenguks ruumi palju – on poode, kus valikus on ainult tee ja suhkur ning maiustused. Iga kauplus saab kasvatada oma valikut järk-järgult. Mondo ja õiglase kaubanduse sõbrad saavad levitada infot ja rääkida, aga ainult pood saab müüa. Inimeste huvi õiglase kaubanduse, läbipaistvuse ja kaupade tegeliku päritolu vastu kasvab iga aastaga," märkis Mondo.

Aastaks 2030 tarneahelat mõjutavate üle-euroopaliste trendide ülevaatest selgub, et tarbijad nõuavad, et toodete päritolu oleks läbipaistvam. Lisaks suureneb tarbijate hulgas kestlikkusega seotud küsimuste alane teadlikkus ning tooteid ostes või kasutades teab 55 protsenti EL-i kodanikest üldiselt seda, millised on toodete kõige olulisemad keskkonnamõjud.

Eesti tarbijad teadvustavad lisaks toidu koostise kohta antavale infole ka toote valmistamise tähtsust. 2016. aastal MTÜ Mondo tellimusel tehtud küsitluse „Eesti elanike arvamus õiglasest kaubandusest“ (Turu-Uuringute AS Omnibuss) põhjal 91 protsenti vastanutest leidis, et ettevõtted peaksid toetama õiglase kaubanduse ideed ja käituma vastutustundlikult, 70 protsenti vastanutest arvas aga, et õiglase kaubanduse ideed peaksid toetama jaeketid ja -kauplused.

"Kui vaadata numbreid, siis selles valguses on nende poekettide väited, kes ütlevad, et Eesti inimene pole valmis, ei tea ega taha, otsitud vabandus," ütles Mondo õiglase kaubanduse ekspert Kristina Mänd. "Klient saab valida, mida ta paneb korvi, aga otsustab ikkagi poekett, kas ta eirab tarbija soove või pakub, mida soovitakse. Ostukorvide koostamine näitas, et valik võiks olla laiem," lisas ta.  

Õiglase kaubanduse nädal on traditsioon, mida tähistatakse Eestis 10. aastat. MTÜ Mondo eestvedamisel tähistatakse nädalat alates aastast 2013. Mitmed koolid, õiglase kaubanduse sõbrad ja poed tõstavad sel nädalal esile õiglase kaubanduse tähtsust.

Kommentaarid puuduvad