Botnica alustab kolmapäeva Soome lahel jäämurdmist

BNS

Kolmapäeval alustab jäämurdja Botnica jäämurdetöödega Soome lahel, vabastades neljapäevaks Sillamäe sadama lähistelt Saksamaa kaubalaeva Neuland.

Jäämurdja Botnica sõidab kolmapäeva pärastlõunal Paljassaare sadamast välja, võtab suuna Sillamäele, jõuab sinna plaanide järgi südaöö paiku ja abistab jäässe kinni jäänud kaubalaeva vabasse vette, ütles veeteede ameti kommunikatsioonijuht Priit Põiklik pressiteate vahendusel.

Botnicasse tangitakse Paljassaare sadamas kuni 100 000 liitrit kütust, millest jätkub jää murdmisel umbes neljaks päevaks. Edasi tangitakse Botnicat juba Sillamäel. Laev, mis ootab jäämurdeteenust Sillamäe reidil, on Saksamaa lipu all sõitev kaubalaev Neuland, mis väljus Sillamäe sadamast ja jäi sealkandis jäässe kinni. Botnica abistab laeva jääst välja Kunda alla vabasse vette, seejärel saab Neuland jätkata sõitu sihtkohta.

Lisaks hakkab Botnica tegema Sillamäe-Kunda kandis ka jääluuret, et kaubalaevu raadio teel informeerida ja vajadusel juhendada sadamast väljumisel ja sinna sissesõitmisel. Seega on olukord selleks talveks niikaugel, et Soome lahel algab tänasest jää murdmine. Meri on jäätunud või rüsijääd kuhjunud just ennekõike Sillamäe all.

Alates 1. märtsist kehtivad Sillamäe sadamasse sisenevatele ja sealt väljuvatele jäämurdja poolt teenindatavatele laevadele ka täiendavad nõuded, milleks on jääklass 1D ehk Lloyd's registri järgi või samaväärne klassifikatsiooniühingute jääklass ja peamasina võimsus alates 1200 kilovatti.

Soome lahel murdis riik jääd ka eelmisel aastal, kuid seda vaid mõned päevad, sest meri ei jäätunud, küll aga kandsid hoovused ja tuuled Sillamäe piirkonda rüsijääd ning seal tuli 2017. aastal talvel abistada jääst läbi üheksa laeva.

Riigihanke tulemusel on jäämurdeteenuse osutamiseks Soome lahel aastateks 2012-2022 talvisel navigatsioonihooajal nelja kuu vältel riigi kasutada AS-i Tallinna Sadam tütarettevõttele TS Shipping kuuluv jäämurdja Botnica, mille eest maksab riik ainuüksi valmisolekutasu 4,7 miljonit eurot aastas.

See summa kulub Botnica prahtimisele ka siis, kui laev ainult kai ääres seisab. Botnica kulutab ligi 30 000 liitrit laevakütust päevas, kui ta jääd murrab. Seega makstakse riigieelarvest Botnica kasutamise eest jäämurdeteenuse osutamisel üle 69 500 euro päevas.

Riigieelarves on sel aastal jäämurdeteenuseks kokku planeeritud 6,4 miljonit eurot. Veeteede amet eeldab, et sel aastal tuleb see summa suurem.

Jää murdmiseks on riigil kasutada kokku neli alust. Kaks neist kuulub riigile – Tarmo varujäämurdjana Soome lahe tarvis ja mitmeotstarbeline laev EVA-316 põhimurdjana Pärnu lahe vajadusi silmas pidades ning kaht laeva prahitakse - TS Shippingule kuuluv Botnica põhijäämurdjana Soome lahe jaoks ja laevandusfirmale Alfons Hakans kuuluv Protector varujäämurdjana Pärnu lahe jaoks. Sel aastal ongi tulnud Pärnu lahel varujäämurdjat kasutada, kuna põhimurdja EVA-316 on olnud tehnilise rikke tõttu rivist väljas.

Kommentaarid puuduvad