Transpordivolinik: viivitused Rail Balticuga seavad ohtu rahastuse

BNS

Euroopa Komisjoni transpordivoliniku Violeta Bulci sõnul ähvardab Rail Balticu projekti viivituste tõttu Euroopa Liidu (EL) rahast ilma jäämine.

"RB Raili tegevjuhi Baiba Rubesa tagasiastumine on toonud teatavat avalikkuse tähelepanu Rail Balticu juhtimisele ja arengutele. Kuigi projektile on näidatud tugevat poliitilist toetust ja on tehtud mõningaid edusamme tehnilistes küsimustes, siis on arenguruumi projekti rakendamises," seisab Bulci pöördumises Baltimaade majandus- ja taristuministritele.

"Senimaani kogunenud viivitused projekti elluviimisel ja eelkõige vahe-eesmärkide saavutamisel on tõepoolest murettekitavad," lisas Euroopa Komisjoni transpordivolinik.

Bulci sõnul on tarvis "märkimisväärseid pingutusi ajakavas püsimiseks ja selleks, et mitte kaotada Euroopa Ühendamise Rahastu (CEF) toetusrahasid".

Selleks, et edaspidi kiirendatud tempos Rail Balticu projektiga edasi liikuda, tahab Violeta Bulc Baltimaade majandus- ja taristuministritega oktoobri lõpus Austrias Grazis toimuval transpordi- ja keskkonnaministrite mitteametlikul kohtumisel eraldi kohtuda.

Baiba Rubesa astus septembri lõpus RB Raili tegevjuhi kohalt tagasi. Pressikonverentsil rääkis ta, et tahtis tagasi astuda juba suvel, ent otsustas Läti peaministri palvel pikemalt jätkata. Nüüd aga otsustas Rubesa enda sõnul ameti maha panna ning juhtida tähelepanu projekti valukohtudele.

"Minu tõsine mure on, et Rail Balticu projektil on tõsine risk, et seda ei viida korrektselt ellu," rääkis Rubesa. Ta rõhutas, et praegu on projekti juhtimine kehv ning huvide konfliktid on projekti südamesse müüritud.

Olukorra parandamiseks tegi ta Euroopa Komisjonile, valitud Euroopa Parlamendi saadikutele ning muudele asjaosalistele rea ettepanekuid, mida projektist õppida. Näiteks tõi ta esile, et Euroopa Liidul (EL) peab olema piiriülestel projektidel selge roll.

Euroopa Ühendamise Rahastu (CEF) toetab Rail Balticu projekti väga suurel määral, 85 protsendi ulatuses, tõdes ta. Samas aga pannakse EL-i ettepanekuid Rubesa hinnangul vaevalt tähele. Edaspidi peaks RB Raili eksjuhi sõnul olema projektiga seotud ka Euroopa Komisjon. Üks variant oleks seda teha nii, et Komisjoni esindaja oleks otseselt ühisfirmaga seotud, vähemalt vaatlejana.

Neljapäeval selgus tehnilise järelevalve ameti (TJA) tellitud eelprojektist, et Rail Balticu Eesti trassi maksumuseks kujuneb 1,6 miljardit eurot, mis on ligikaudu 18 protsenti ehk 250 miljonit eurot enam kui kolm aastat tagasi koostatud eskiisis.

Kommentaarid puuduvad