Elron: rattapilet on Euroopas tavapraktika

uudised.ee

Alates 26. juulist tuleb ratta transportimiseks osta Elroni rongides jalgrattapilet, mis on ettevõte sõnul paljudes Euroopa rongides juba ammune praktika, vahendab BNS.

Enamikes Euroopa Liidu riikides on Elroni teatel piirangud rataste transpordiks rongis: piiratud on rataste transport kindlatel päevadel ja ajavahemikel; ratastele on kehtestatud lisatasu ehk rattapilet; ning jalgratta transportimiseks tuleb eelnevalt broneerida rattale koht – kui seda pole ette tehtud, siis ratast transportida ei saa.

Elroni müügi- ja arendusjuhi Ronnie Kongo sõnul on Elroni jalgrattapileti kehtestamise eesmärk pakkuda kõigile ühistranspordi kasutajatele, sealhulgas ratturitele mugavamaid sõidutingimusi.

"Igas riigis on olukord erinev, mistõttu on erinevad ka rataste veo reeglid. Meie eripära on see, et meil ei ole rongides piisavalt ruumi, mis ei luba rataste jaoks täiendavaid kohti luua, kuigi soov rattaga rongi tulla üha kasvab. Täiendavate vagunite soetamine tähendaks aga kümnetesse miljonitesse ulatuvat investeeringut, milleks meil lihtsalt raha ei ole," nentis Kongo.

Kuna ruumipuudus Kongo sõnul üha süveneb, lõi Elron tarbijate tagasisidele ja teiste Euroopa riikide praktikale tuginedes jalgratta pileti. "Seeläbi saame reguleerida erinevatel väljumistel jalgrataste arvu ning ühtlasi võimaldada turvalist ja mugavat transporti nii ratturitele kui ka teistele reisijatele," lisas ta. 

Elron tõi näiteks, et eraldi jalgrattapilet tuleb osta Austria riikliku raudteevõrgustiku sõitudel ning jalgrattaid saab võtta ainult rongidesse, milles on spetsiaalsed rattahoiu kohad. Samuti on jalgrattapiletit tarvis Belgias rongiga sõites, kus tuleb ka arvestada piiratud kohtadega. 

Hollandis ei ole aga jalgrattad rongi lubatud tipptunnil ja muudel aegadel on vajalik tasuline jalgrattapass. Saksamaal on ekpressrongidel lisaks piletile nõutud broneering, samas piirkondlikes rongides seda seal aga ei võimaldata ning sõitja ei saa olla kindel olla, et rongis, millega reis on plaan ette võtta, on jalgrattale ruumi.

Teisalt näiteks on Soomes riikliku rongifirma VR-i piirkondlikel liinidel rattaga reisimine tasuta, kuigi ettevõte palub vältida tipptundidel rattaga sisenemist. Siseriiklikel pikamaareisidel kehtib vastavalt marsruudile pilet 4–8 eurot. 

Samuti on rattaga tasuta sõiduõigus enamikke Taani reisirongiliine käitava DSB Kopenhaageni regiooni teenindava S-rongi (S-tog) liinidel. Regionaalsetel ja linnadevahelistel liinidel on pilet aga ka Taanis nõutud.

Elroni kehtestatud rattapilet kehtib hooajaliselt aprillist oktoobri lõpuni kõikides ettevõtte rongides. Piletihind sõltub reisi pikkusest ja on 50 protsenti tavarongi tavaklassi täispileti hinnast, minimaalselt aga 1 euro. Pilet tuleb osta rongis klienditeenindajalt ning rattale piletit ette osta ei saa, sest Elron ei saa tagada, et jalgratas alati kindla väljumise peale mahub.

Reisjate kohaliku omavalitsuse makstud tasuta sõidu õigus rattale ei laiene. Küll aga ei pea rattapiletit ostma reisijad, kellel on tasuta sõiduõigus ühistranspordiseaduse alusel. 

Rattapilet ei kehti kokkupandava raamiga rattale, mis on kokku pakitud ning rattale, mille kõik rattad on läbimõõduga alla 25 sentimeetri. 

Kommentaarid puuduvad