Kasutaud autode import Eestisse tõi esile huvitavad faktid

uudised.ee

Kasutatud autode turu kohta on viimasel ajal ilmunud palju artikleid ja arvamuslugusid, mis kajastavad selle hinnatõusu, nõudluse kasvu ning tühjade müügiplatside põhjuste tagamaid. carVertical.ee on kasutatud autode ajaloo kohta aruandeid pakkuv veebiplatvorm, mis tegutseb kokku 25 riigis. Kasutajate päringute põhjal on valminud uuring kasu-tatud autode päritoluriikide kohta.

Autoturu eksperdid viisid hiljuti läbi märkimisväärse uuringu, et selgitada välja kõige populaarsemad riigid, kust tulevad Eestisse kasutatud autod. Miks tuleb Eestisse kõige rohkem autosid Saksamaalt? Miks eelistavad eestlased Leedust ja Rootsist pärit autosid? Miks on oluline teada, kust teie auto pärit on? Vastused nendele ja teistele olulistele küsimustele andis autoturu ekspert ja rääkija Matas Buzelis.

Kuidas uuring läbi viidi?

carVertical.ee on veebiplatvorm, mis pakub oma klientidele andmeid autode esmase arvelevõt-mise, omaniku vahetuse, läbisõidu näitude, avariide ja vigastuste ajaloo ning muu ostu-müügi tehingu aspektist olulise kohta. Kahel viimasel aastal tehtud päringute põhjal on valminud uuring, mis näitab, millistest riikidest pärit autode kohta on Eestist tehtud tuhandeid päringuid. Tulemus ei kajasta seetõttu andmeid kõikide Eestis viimastel aastatel esmakordselt arvele võe-tud kasutatud sõidukite päritoluriikide kohta, vaid võtab arvesse ainult neid autosid, mille kohta on kliendid taustauuringuid tellinud. Siiski annab uuring adekvaatse pildi Eesti kasutatud autode turu olukorrast ühe spetsiifilise detaili – päritolumaa – kohta.

Mis on need viis riiki, kust imporditakse Eestisse enim kasutatud autosid?

Ülaltoodud tabelist on selgelt näha, et vaieldamatult kõige rohkem (enam kui 40%) kasutatud autosid tuuakse Eestisse Saksamaalt. See pole ka üllatav, sest tegemist on Euroopa suurima kasutatud autode müügi turuga ning Saksamaaga seob Eesti automüüjaid juba aastakümnete pikkune side, kogemus ja usaldusväärsed ärisuhted. Kui „toodud Saksmaalt“ oli kunagi kasu-tatud autode müügikuulutuste puhul märk usaldusväärsusest ja kvaliteedist, siis täna on teg-emist pigem faktiga, et sõiduk pole varem Eestis arvel olnud.



Teisel kohal on üllatavalt Leedu 13.4 protsendiga. Tõenäoliselt on tegemist Eestile lähima soodsate hindadega kasutatud autode turuga. Võimalik, et Poola läbimine selleks, et jõuda Saksamaale, tundub paljudele ostuhuvilisetele liiga suure ettevõtmisena. Teine oluline faktor võib olla keele küsimus, sest Leedus saab erinevalt Saksamaast või Madalmaadest siiski veel vene keelega hakkama. Samuti ei tasu unustada viimase aasta reisipiiranguid, mis Baltikumi sees olid leebemad kui näiteks just Poola läbimisel. Nii ongi just Leedust saanud ajutiselt turg, kust tuuakse Eestisse märkimisväärne hulk kasutatud autosid.

Sisuliselt võrdset tulemust (6–7%) näitavad Läti, Rootsi ning Belgia, mis kahe esimese puhul on selgitatavad geograafilise lähedusega. Belgia (koos Hollandiga) on aga samuti ajalooliselt olnud Eesti jaoks oluline partner kasutatud autode kaubanduses.

Esmapilgul võib tunduda üllatav, et lähinaaber Venemaa ei ole tabelisse pääsenud. Kui riigi üldine hinnatase võib Eestiga võrreldes olla mõnevõrra madalam, siis ei laiene see printsiip ka-sutatud autodele. Et tegemist on Euroopa Liidu jaoks n-ö „kolmanda riigiga“, siis kehtivad vas-tastikused tolli- ja aktsiisimaksud, mis muudavad Vene Föderatsioonist kasutatud auto ostmise majanduslikult põhjendamatuks.

Puudu on ka Soome, kust ajalooliselt on taasiseseisvunud Eesti kasutatud autode müügi tegevus alguse saanud. Just sealt olid pärit Eesti esimesed rahvaautod Datsun Sunny, mille hiljem vahetasid välja Kesk-Euroopa turgudelt pärit Ford Sierra, VW Passat ja Audi 80. Ilmselt on Soome puhul tegemist keskmisest kõrgema hinnatasemega turuga, mis kasutatud autode müügile negatiivset mõju avaldab.

Mida on veel oluline teada kasutatud autode müügist?

Kuigi viimasel ajal on nii reisipiirangute kui ka globaalsete tarneraskuste tõttu kasutatud autode hinnad tõusnud, siis ei tasu loota, et see trend on pikaajaline ja turg end ei korrigeeri. Nõudluse ja pakkumise tasakaal saabub uuesti mõne aja pärast küll ilmselt varasemast kõrgemal hinna-tasemel, kuid seda ennekõike üldise elukalliduse ja inflatsiooni kasvu arvelt, mitte aga kasutatud autode suhteliselt kõrgemast tarbimisväärusest tulenevalt. Hetkel on aga kindlasti tegemist „müüja turuga“, mida võib kiire kasumi teenimiseks edukalt ära kasutada.

Kommentaarid puuduvad