Mupo kurdab: Bolt ei kontrolli sõidukijuhtide sõidukaartide olemasolu

Seitsmesed

Tallinna munitsipaalpolitsei amet (mupo) on pikemat aega püüdnud majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumile selgitada, et praegune olukord, kus äpi vahendusel teenust pakkuvad firmad, näiteks Bolt ei kontrolli oma sõidukijuhtide sõidukikaartide olemasolu, ei ole aktsepteeritav, vahendab BNS.

„Teisipäevases Postimehes ära toodud 42 Bolti hingekirjas olevat sõidukaardita äpitaksot on tegeliku jäämäe ehk probleemi veepealne osa. Sõidukikaartideta teenusepakkujaid on palju. Kui palju täpselt, selles osas ülevaade puudub. Teame niipalju, et iga päev lisandub meile neli-viis sõidukikaardi tühistamise avaldust. Tühistamine on muutunud massiliseks,“ selgitab mupo juhataja Aivar Toompere, kelle sõnul kontrollitakse äpitaksosid igapäevaselt ning ei möödu päevagi, kui mõnda seaduserikkujat ei tabata." Möödunud aastal karistas munitsipaalpolitsei 567 juhti, neist 307 infoühiskonna teenuse pakkujat."

Põhjus, miks sõidukikaarte tühistatakse ja miks juhid neid taotlema ei kipu, on proosaline – sõidukikaardiga teenust pakutava auto kindlustusmakse on tavasõiduki omast oluliselt kõrgem.

Toompere sõnul on suurimaks probleemiks äpitaksode puhul asjaolu, et tööandja on kogu vastutuse lükanud enda pealt autojuhtidele, jättes nende sõidukikaartide olemasolu kontrollimata, ise teades, et vahelejäämise korral lasub süü juhil, mitte firmal.

„Taksoveoteenuste osutamiseks Bolt äppi kasutades peab juht nõustuma paljude tingimustega, muu hulgas nõudega, et lepinguline töötaja peab lisaks teenindajakaardile taotlema sõidukikaardi ja et taksoveoteenust võib pakkuda ainult sõidukiga, mis on kantud sõidukikaardile. Sõidukikaarti saab taotleda mootorsõidukile, mis on kantud liiklusregistrisse ning mille tehnonõuetele vastavuse kontroll on läbitud hiljemalt sõidukikaardi andmise ajaks,“ selgitab Toompere.

Ometi ei suvatse firma selle nõude täitmises veenduda, vaid lükkab selle vastutuse kohalikele omavalitsustele. Sisuliselt vabastab see vahendusteenust pakkuvad ettevõtted igasugustest kohustustest ja vastutusest.

„Hetkel ongi konks selles, et vastavalt seadusele on meil võimalik vastutusele võtta vaid vedajat, mitte teenuse vahendajat. Meie kaugem eesmärk on, et vastutuskohustus laieneks platvormidele, siis oleks ka meiepoolne kontroll ning vastutusele võtmine palju tõhusamad," rääkis Toompere. 

Ettekäändeks toovad firmad ka seda, et riigil puudub automatiseeritud lahendus kaartide kontrollimiseks ja pidev manuaalne kontrolli ei ole tehniliselt võimalik teha. „Ka meie peame seda kontrolli manuaalselt tegema ja see tegevus oleks palju lihtsam ning tõhusam, kui firma oma lepingus toodud punktide täitmist kontrolliks ja nõuaks! Praegu on aga tagajärjeks hall ala ja suur hulk hallis alas seadust rikkuvaid juhte, kelle  püüdmiseks peab omavalitsus oma ressurssi kulutama," ütles Toompere. 

Ühe äpifirma puhul jätkub mupol siiski vaid kiidusõnu. „Peame siinkohal kiitma ja eeskujuks tooma Uberit, kes korrektselt kontrollib ja nõuab oma autojuhtide mõlema kaardi olemasolu. Nemad reageerivad koheselt ka meie teavitustele, kui on tabatud mõni rikkuja. Veidi on paranenud olukord ka Yandex taksodega, aga Bolt on pretsedenditult suurima rikkumiste arvuga firma," lisas Toompere. 

Eelmisel aastal esitati muposse menetlemiseks 5300 avaldust, nendest 360 tegevusloa-, 2215 sõidukikaardi ja 2725 teenindajakaardi avaldust. Väljastati aga  4083 luba, neist tegevuslube 289, sõidukikaarte 1501 ja teenindajakaarte 2293.

Vahe esitatud ja väljastatud lubade vahel on tingitud sellest, et menetlusse esitatud avaldused hõlmavad selliseid tegevusi nagu esialgse loa muutmist, tühistamist ja negatiivset otsust.

Kommentaarid puuduvad