Oled veel ree peal? Psühholoog selgitab, miks uue aasta lubadustest üldjuhul kinni ei peeta

uudised.ee

Väga paljud inimesed annavad uusaasta lubadusi – kes hakkab rohkem vett jooma, kes trenni tegema, kes annab endale rohkem vaba aega. Siiski leiavad paljud end jaanuarikuu keskel olukorrast, kus lubadustest suudeti kinni pidada vaid aasta esimesel nädalal. Aastaid psühholoogi ja vaimse tervise treenerina töötanud Kairi selgitab, miks uusaasta lubadustest kinni ei peeta. 

Paljud inimesed arvavad, et 1. jaanuarist saab lõpuks haarata kontrolli oma harjumuste üle ja endale seatud eesmärgid purustada. Erinevad uuringud on näidanud, et enamik neist hüljatakse jaanuari keskpaigaks.

Psühholoog Kairi sõnul võib inimestel tekkida kiusatus süüdistada oma ebaõnnestumises tahtejõu puudumist. Tundub ju küllaltki loogiline, et keegi ei saagi rämpstoidust loobuda, jõusaali minna või raha säästa, kui tahtejõud hakkab otsa saama. "Tegelikult ei tulene enamik ebaõnnestumisi siiski tahtejõu puudumisest. Uusaasta lubadused kukuvad läbi, sest inimesed poleks tohtinud neid 1. jaanuaril alustada," tõdes psühholoog. 

Miks 1. jaanuaril alustatud uued harjumused tavaliselt ei tööta?

Kui inimesed alustavad uute harjumustega 1. jaanuaril, teevad nad muudatusi kalendrikuupäeva alusel, sest arvavad, et on valmis kuupäeva alusel oma elu muutma. Psühholoogi sõnul tuleb aga kõigepealt alustada sellest, et tunnistada endale probleemi, olgu selleks liigne raha raiskamine, vähene liikumine, liigne rämpstoidu söömine. Ja seejärel tuleb leida motiveeriv põhjus muutumiseks.

Muutumise soov või põhjus peaks Kairi arvates seisnema selles, et inimene mõistab selgelt muutumise protsessi kasutegureid. "Kui tahad kaotada kaalu, siis pead mõtlema, kas iga päev jõusaalis käimine on piisavalt suure kasuteguriga, et loovutada aega näiteks perega koosolemise arvelt?" arutles Kairi. Kui enda jaoks uusi väärtushinnanguid paika ei panda, siis võib jõusaal tõesti jääda vaid meenutuseks jaanuarikuu esimesest nädalast. 

Alustage muutustega, kui olete valmis

"Selle asemel, et 1. jaanuaril harjumusi muuta, otsustage, et muudate oma harjumusi, kui olete valmis pühenduma. Ükskõik, kas see tähendab, et ootate paar päeva või lükkate oma eesmärgi elluviimist mõne kuu võrra edasi, on parem eesmärki edasi lükata, kui sellest täielikult loobuda," rääkis psühholoog Kairi. "Kui olete end piisavalt ette valmistanud, teadvustanud oma probleemi ning valmis pühenduma muutumisele, siis asuge tegutsema, mitte ärge oodake kuupäeva kukkumist!"

Kommentaarid puuduvad